HTML

Italia: Az ízek művészete! A művészetek íze!

Italia: Az ízek művészete! A Művészetek íze! Számomra a világ legtermészetesebb dolga szőröstül-bőröstül "szeretni bolondulásig"ezt a gyönyörű csizmát, ami soha nem megy ki a divatból, vagyis hát Itáliát. A két alapvető dolog, ami mindenkinek eszébe jut erről a "csodáról" az a sok remek étel és a művészetek kiapadhatatlan tárháza. Szeretném bebizonyítani, hogy ugyanolyan egyszerű ráérezni az itáliai művészet ízére, mint mondjuk abszolút profán módon egy tányér isteni spaghetti zamatára. http://izek-muveszete.lapunk.hu/

Friss topikok

2015.12.09. 15:14 Ízek Művészete

Az olasz filmművészet Oscar díjai

Az olasz filmművészet Oscar díjai

oscar2016.jpg

 

Miközben lelkesen szurkolunk Nemes Jeles László Saul fia című korszakalkotó művének, hogy bekerüljön a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjára jelölt filmek közé, kuriózum képpen nézzük meg, hogy az olasz filmművészet, mely jeles alkotásai kapták meg mostanáig az Akadémia elismerését.

Az olasz mozi és az Oscar-díjak közötti kapcsolatot, mindig az a mélyreható csodálat jellemezte, melyet az Akadémia tagjai az itáliai filmművészet nagyjai iránt tanúsítottak.

Olaszország a mai napig összesen 13 szobrocskát gyűjtött be, ez abszolút rekordnak számít, és második helyen áll Franciaország mögött a jelölések tekintetében 29 filmmel.

Gondoljunk csak bele, a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat először 1947-ben adták át, ekkor még „Különdíj” néven futott és rögtön egy olasz mester, méghozzá Vittorio De Sica Sciusciá ( Fiúk a rács mögött ) című alkotása kapta meg.

tumblr_lu3xz8j56p1qkbx7ao1_500.jpg
(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

A film a neorealista irányzat egyik korai darabja, azt mutatja be, hogy a háború által okozott sebek, a szegénység, a felnőttek világának önzése, gonoszsága, hogyan fosztja meg vágyaitól és teszi fokozatosan egymás ellenségeivé a két fiatal főhőst.

180304p021_mgzoom.jpg

Vittorio De Sicát jutalmazták az olaszok következő „Különdíjas” Oscarjával is 1949-ben, méghozzá a Ladri di bicicletta-ért ( Biciklitolvajok ), a filmtörténet neorealista irányzatának egyik remekművéért.

138824_full.jpg
(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

A film magát a való életet emeli be a mozi világába, amatőr szereplőkkel, eredeti külvárosi helyszíneken forgatták, a háború utáni olasz valóságot, drámai, mélyen emberi módon ábrázolja.

federicofellini.jpg
Teljes jogon, a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar 1956-ban lép be a kategóriák közé, és rögtön a halhatatlan Federico Fellini, La Strada ( Országúton ) című műve győzedelmeskedik.

lastrada.png(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

A filmet 1954-ben rendezte, de az amerikai közönség elé csak két évvel később került. Elsősorban az újdonságnak számító elbeszélési mód „hatotta meg” az Akadémia tagjait, bizonyos értelemben, még mindig a neorealizmus jegyeit hordozza, de már kezd kibontakozni a mester teljesen egyedi látásmódja. Sajátos eszközökkel ábrázolja az Anthony Quinn által megformált Zampanó, a durva, erőszakos mutatványos és útitársa, a fiatal, naiv, bűbájos tekintetű Gelsomina kapcsolatát. A női főszerepet Giulietta Masina alakítja, Fellini csodálatos társa úgy a magánéletben, mint az alkotásban.

la-strada-federico-fellini-12133189-800-629_1.jpg(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

A kezdeti vegyes fogadtatása ellenére, az Országúton az olasz filmművészet egyik legkiemelkedőbb mesterművének számít.

Alig egy évvel a La Strada győzelme után, Fellinit ismét az Oscar színpadára szólítják következő filmjénak a Le notti di Cabiria-nak ( Cabiria éjszakái ) köszönhetően.

kinopoisk_ru-le-notti-di-cabiria-891120.jpg(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

A főszerep megint Giulietta Masináé. A színésznő elnyerte a legjobb női főszereplőnek járó díjat az 1957-es cannes-i filmfesztiválon, Cabiria, a fiatal, jólelkű, hiszékeny prostituált zseniális megformálásáért, aki szerelemből kész feláldozni még azt a keveset is, amilye van. Valóban szívmelengető, felejthetetlen alakítást nyújt!

tumblr_mioxnfgdht1qh6mhbo1_r1_1280.jpg

Fellini 1960-ban megrendezi vitathatatlanul leghíresebb kultfilmjét, a La dolce vita-t ( Édes élet ), melyet meglepő módon Olaszország nem jelölt a legjobb idegen nyelvű filmek közé 1961-ben, ellenben a következő évben, 4 jelölést is kapott, többek között Fellini, ekkor indult először a legjobb rendezői díjért. Nem volt szerencséje, szinte minden jelentősebb díjat a West Side Story zsebelt be.

dolce_a_1.jpg(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

Miután az Édes élet a filmtörténet alapvető fejezetét írta meg és világszerte hatalmas sikere volt, 1963-ban Fellini harmadszor is történelmi győzelmet aratott az Oscar gálán, rendezői munkássága másik páratlan alkotásával, a zseniális, ironikus, önéletrajzi elemekkel teletűzdelt 8 és ½ -el.

otto_e_mezzo-di-federico-fellini-con-marcello-mastroianni.jpg(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

A nemzetközi kritika lelkesedésétől kísérve, a legendás rendező filmje összesen öt jelölést kapott, és két Oscar-díjat vihetett haza, a legjobb idegen nyelvű filmért és a legjobb jelmeztervekért. Egyébként olyan kiemelkedő film is volt a jelöltek között, mint Roman Polanski káprázatos nagyfilmes debütálása a Kés a vízben című alkotás.

A 8 és ½ álomszerű mű, meglepő képalkotási és elbeszélő stílus, valamint maró önirónia jellemzi. A film középpontjában az alkotói válságban lévő rendező, Guido Anselmi (Marcello Mastroianni játssza) találkozásai, fantáziálásai, félelmei, szorongásai állnak. Jelentős hangsúlyt kap, élete nagy szerelmeivel való konfliktusoktól terhes kapcsolata is. A női szerepeket, olyan kiváló színésznők alakítják, mint a Anouk Aimée, Claudia Cardinale, Sandra Milo.

page.jpg
Sokan minden idők egyik legjobb filmjének tartják, vitathatatlanul talán az egyetlen Fellini alkotás, amelynek nagy hatása volt több híres rendezőre is, köztük Bob Fosse-ra, Woody Allen-re, Francois Truffaut-ra.

Vittorio De Sica nem elégedett meg a 40-es években megszerzett két Különdíjas Oscarjával, 1964-ben megkapja harmadszor is a díjat, a Ieri, oggi, domani ( Tegnap, ma, holnap ) című filmért.

sophia-loren6-950x514_1.jpg(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

Mérföldköve a tipikusan olasz commedia all’italiana irányzatnak, külföldön talán ennek volt a legnagyobb sikere, olyan filmet utasított maga mögé, mint a stílusteremtő, költői, kifinomult Les parapluies de Cherbourg ( Cherbourgi esernyők ), amely főleg Michel Legrand zenéjének köszönheti világhírnevét.

A Ieri, oggi, domani a két legnépszerűbb olasz sztárt hozza össze, Marcello Mastroiannit és Sophia Lorent. Előbbi maga is lubickolt a korábbi években Fellini sikereiben, 1962-ben jelölték a legjobb férfi főszereplőnek járó díjra, Pietro Germi Divorzio all’italiana ( Válás olasz módra ) című filmjében nyújtott alakításáért, de Gregory Peck elviszi az orra elől, Lorent viszont 1961-ben már díjazták a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-ral, az Alberto Morávia művéből készült, szintén De Sica által rendezett, La ciociaraért ( Egy asszony meg a lánya ).

ff8b0e1a58c19d9bd7d2b11117feac39.jpg

A komédia három epizódra van osztva, a cselekmények Nápolyban, Rómában és Milánóban játszódnak és a középpontban a Loren – Mastroianni páros áll. Az ezerarcú Loren három egymástól teljesen eltérő, izgalmas képet fest a sokszínű olasz nőről. Nem véletlen, hogy 30 évvel később, 1994-ben Robert Altman újra összehozza a párost, hogy a nem éppen legjobban sikerült filmjében, a Pret-á-Porter-ban (Divatdiktátorok), idézzék fel a Tegnap, ma, holnap pikáns vetkőzős jelenetét humoros formában.

Az olasz filmgyártás egyik legerőteljesebb társadalomkritikája, Elio Petri, szatírába hajló filmjében, az Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto-ban ( Vizsgálat egy minden gyanú felett álló polgár ügyében ) jelenik meg.

indagine_su_un_cittadino_al_di_sopra_di_ogni_sospetto_film.jpg(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

Az Akadémia tagjai is értékelték ezt az új hangvételt, és 1970-ben Oscar díjjal jutalmazták. Petri filmjében a Doktor szerepét, a rendkívüli Gian Maria Volonté alakítja, hátborzongatóan formálja meg a politikai rendőrség vezetőjét, aki szeretkezés közben elvágja a gyönyörű Florinda Bolkan által játszott szeretője torkát és így egy brutális gyilkossá válik. Abban a meggyőződésben, hogy Ő a Hatalom szent és sérthetetlen megtestesítője, szándékosan nyomokat hagy, melyek egyértelműen igazolják a bűnösségét, de pontosan tudja, hogy senki sem fogja kétségbe vonni az igazságszolgáltatásért felelős állampolgár fedhetetlenségét.

indagine-su-un-cittadino-al-di-sopra-di-ogni-sospetto-in-versione-restaurata.jpg

 

Mindent elmond a film lényegéről, az utolsó képkockákon megjelenő Franz Kafka idézet:

vlcsnap-2011-01-17-01h36m41s57.png

„ Bármilyen benyomást is gyakoroljon ránk, ő a törvény szolgája, tehát a törvényhez tartozik, és megússza az emberi ítéletet!”

Az 1971-es év meghozza Vittorio De Sica számára a negyedik Oscar-díjat. A sikert, gazdag pályafutásának utolsó előtti filmjével, Giorgio Bassani, részben önéletrajzi ihletésű, azonos című regénye alapján készült, Il giardino dei Finzi-Contini-val ( Finzi-Continiék kertje ) éri el.

il-giardino-finzi-contini.jpg(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

A mű cselekménye Ferrarában játszódik, a II. világháború előtti évekig nyúlik vissza, és a város zsidó közösségének életébe enged bepillantást. Giorgiot a középosztályhoz tartozó fiút, teljesen elvarázsol egy gazdag, előkelő zsidó család, Finzi-Continiék, számára elérhetetlennek tűnő élete. Különleges kapcsolat alakul ki közte és a testvérek, Alberto és Micol között, mély baráti, illetve szerelmi szálak fűzik hozzájuk. A gondtalannak tűnő ifjúságuknak, a faji törvények bevezetése és a deportálások megkezdése vet véget. Az Akadémia mindig is nagyon érzékenyen reagált a történelmi, de legfőképpen a holokauszttal kapcsolatos témákra és a sokkal esélyesebbnek tartott svéd rendező, Jan Troell, The Emigrants című filmje helyett, De Sica művét jutalmazta.

Fellini és az Oscar jelölések, úgy tűnik hébe-hóba hadilábon álltak egymással, mivel sem az 1969-ben készült Fellini-Satyricon, sem a fővárosról festett, groteszk „freskó”, a 1972-es Fellini-Róma, nem lett jelölve a legjobb idegen nyelvű film kategóriájába, viszont az 1973-ban forgatott újabb alkotás, az Amarcord, a következő évben meghozza számára a negyedik szobrocskát.


1295476169-amarcord_boat.jpg(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

A rendező kamaszkori éveinek, szinte meseszerű, nosztalgikus felidézése, de ugyanakkor a húszas évek középszerű, provinciális, fasizálódó Olaszországának gyilkos kritikája is. Költői, barokk, szentségtörő, a valóság és a fantázia keveredése, vagyis teljes mértékben „fellinis”, gazdag szuggesztív jelenetekben, melyek minden mozi mániás agyába bevésődtek. Ki ne emlékezne például arra a jelentre, amikor az olasz fasizmus büszkesége, a Rex nevű óceánjáró, éjszaka kivilágítva hajózik el a filmvásznon. Az Amarcord-hoz írta a vílághírű Nino Rota, minden idők egyik legjobb filmzenéjét.

stichtag_dezember138_v-ardfotogalerie.jpg(A képre vagy ide kattintva meghallgathatja a felejthetetlen dallamot)

Federico Fellini néhány hónappal halála előtt, 1993-ban, átvehette az ötödik Oscart is, teljes pályafutását Életműdíjjal jutalmazta az Akadémia.

oscar-a-federico-fellini.jpg
Az Amarcord diadalát követően, Olaszország egymás után hét filmet jelölt a legjobb idegen nyelvű film Oscarjára, de nem sikerült egyszer sem nyernie. Olyan alkotások kerültek a szobor előszobájába, mint Dino Riso Profumo di donna ( A nő illata ), Lina Wertmüller Pasqualino Settebellezze ( Seven Beauties ), és Ettore Scola Una giornata particolare ( Egy különleges nap ) című filmje.

Az újabb Oscar-ra 1989-ig kellett várniuk, közben ugyan Bernardo Bertolucci nemzetközi koprodukcióban készült „történelmi képeskönyve” a The last Emperor ( Az utolsó császár ) bezsebelt kilenc Oscar díjat, de a legjobb idegen nyelvű filmnek ítélt szobrot, csak 15 évvel az Amarcord után vehette át olasz rendező, méghozzá a szicíliai születésű Giuseppe Tornatore, a Nuovo Cinema Paradiso-ért ( Cinema Paradiso ).

totoalfredo.jpg(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

A film nem más, mint nosztalgikus tisztelgés a mozi varázsa előtt, tele édes-kesernyés ízekkel. Az elismert rendező Salvatore Di Vita, visszatér gyermekkora színhelyére, a kis szicíliai faluba, és felidézi legkedvesebb emlékeit, amikor 6 éves kisfiúként életre szóló barátságot köt Alfredoval, a helyi mozi, a „Cinema Paradiso” életvidám, középkorú mozigépészével. Tornatore költői vallomása a mozi aranykoráról, a felnőtté válásról, a szerelemről, a hűségről, a kortalan örök barátságról. A főszerepeket Jacques Perrin, Philippe Noiret és a kis Totó szerepében telitalálat, Salvatore Cascio játssza.

A legmeglepőbb, legváratlanabb Oscar-díj, amit valaha olasz film kapott, kétségtelenül Gabriele Salvatores, Mediterrano  című munkájának jutott 1991-ben. A cselekmény 1941 és 1943 között, egy Égei-tengeri kis görög szigeten játszódik és nyolc olasz katonáról szól, akiket ide helyeznek helyőrségi figyelőállásba. A kényszerű együttélésből barátságok, szerelmek szövődnek, észrevétlenül eggyé válnak a sziget lakósaival, és teljes nyugalomban, gondtalanul kihúzzák egészen a fegyverszünetig. A film talán legfőbb erénye, hogy nagy adag humorral van fűszerezve, de ennek ellenére, nem hagyott jelentős nyomot a nemzetközi filmművészet terén.

mediterraneo-salvatores.png(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

A soron következő díjazott viszont meglehetősen mély nyomokat hagyott. Roberto Benigni La vita é bella ( Az élet szép )  című „költeményéről” van szó, amely hét jelölésből, hármat szerzett meg, a legjobb idegen nyelvű filmnek, a legjobb férfi főszereplőnek és a legjobb eredeti filmzenének járó szobrokat vehették át 1999. március 21-én a Los Angeles Music Center-ben.

vita.jpg(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

Az élet szép világszerte könnyekig hatotta mind a hozzávetőlegesen 50.000 millió nézőjét, az egyszerű olasz kisember, a zsidó származású pincér történetével, akit imádott feleségével és kisfiával együtt deportálnak a németek egy koncentrációs táborba. Szeretné megóvni a gyermek lelkét a háború és a halál borzalmaitól, nem akarja, hogy fiának, ilyen fiatalon csalódnia kelljen az emberi élet szépségeiben, ezért Benigni figurája, Guido, úgy dönt, hogy a szörnyű valóságot egész egyszerűen egy játékká alakítja és ehhez a fantáziáját, és a humorát hívja segítségül. Általában csupa elragadtatott kritikát kapott, de azért számos vélemény bizony kifogásolta, ezt az új megközelítését a holokauszt tragédiájának.

lavitella.png(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

Benigni alakításáról viszont szinte egyöntetűen mindenkinek az volt a véleménye, hogy  Chaplin-i magasságokig jutott.

oscar_all_italiana_roberto-benigni-kika.jpg

Elérkeztünk az olaszok utolsó Oscarjához, ez idáig az olasz mozi és az Oscar-díj közötti elég hosszú „love story” Paolo Sorrentino, La grande bellezza ( A nagy szépség ) című filmjével zárul, 2013 legjobb idegen nyelvű alkotásaként hódította meg az értékes szobrocskát. A mesteri Tony Servillo által megformált, kiábrándult újságíró szemüvegén keresztül, bepillantást nyerünk a római felső tízezer éjszakai életébe. A rendező pimaszul groteszk, kiábrándító képet fest a társasági élet állandó résztvevőiről, de ugyanakkor könnyekig megható Sorrentino tisztelgése a Főváros előtt. Talán már az is bőven elegendő volna, ha a kamera „tekintetét” csupán körbehordozná a városon, kolostorok és parkok, műemlékek és ókori romok, szembe állítva a reménytelenül unott kifejezést sugárzó arcokkal és agyon gyúrt testekkel, az Örök Város szennye és dicsősége hipnotikus és fenséges, így még sosem láthattuk egyetlen rendező tekintetén keresztül sem.

la-grande-bellezza-620x330.jpg(A címre, a képre, vagy ide kattintva belenézhet a filmbe)

Olaszország idén a május 26-án elhunyt, Claudio Caligari posztumusz filmjét, a Non essere cattivo-t ( Ne légy rossz ) jelölte a legjobb idegen nyelvű film kategóriájába. Minden elismerésünk mellett, mi jövőre egyértelműen egy számunkra sokkal fontosabb filmnek drukkolunk.

180304p021_mgzoom-horz.jpg

162616927-default.jpg

Posztjainkat rendezett formában megtalálják a honlapunkon! ITT!

2 komment

Címkék: fagylalt kultúra utazás szoba szállás olaj szálloda főzés élmény táj festészet hal gasztronómia ételek sajt pihenés apartman olíva művészetek városnézés toscana ízek italia Olaszország Film


A bejegyzés trackback címe:

https://az-izek-muveszete.blog.hu/api/trackback/id/tr898151780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zirowe 2015.12.10. 13:35:39

"50.000 millió nézőjét"
Kicsit sok lesz az.

pobeda 2015.12.10. 20:21:47

@Zirowe: Szerintem képletesen írta így hogy milyen sokan. :)