Gyöngyszemek az itáliai művészetekből
Festészet
Utolsó Ítélet - Giudizio Universale
A sorozatunk készítésekor, arra gondoltunk, ha már beléptünk a Sixtus-kápolnába, és bemutattuk a mennyezeti freskót, maradjunk is ott, és ejtsünk néhány szót a kápolna "hátsó" falát díszítő monumentális alkotásról. Természetesen az Utolsó Ítélet - Giudizio Universale - is Michelangelo Buonarroti álmodta a kápolna falára.
A posztunk terjedelme és műfaja kevéssé alkalmas elmélyült műelemzésre, ami nem is lehet cél, hiszen számtalan művészettörténész írt már tele sok-sok oldalt, méltatva a freskó jelentőségét, úgy Michelangelo életművében, mint az egyetemes művészetben.
A mű 1536 és 1541 között készült el, és szembeszökő mennyire különbözik, a mennyezeti freskót díszítő alkotástól.
"Ezen a képen már semmi nem látható a korábbi firenzei stílus elegáns karcsúságából, a kontúrok ritmikus kanyargásaiból, a harmonikus és fesztelen, könnyed mozgásokból. Immár nem a vonal határozza meg a michelangelói alakok hatását, hanem a plasztikus tömeg. Stílusa felveszi a római nagyságot, újszerű embertípus jelenik meg a művein: a nyers egyszerű ember, mellkasa majdnem tégla alakú, sziluettje majdnem egyenes, csípője izületei szélesek, végtagjai megannyi otromba oszlop, és párhuzamos síkokon komponált mozdulatai erőfeszítésről és nehézkességről árulkodnak. Michelangelo nem olyannak akarta ábrázolni a testeket, amilyennek előttünk mutatkoznak, ő belső életük igazságát kívánta feltárni. Mezítelen alakjait mintha még mindig átjárná valami életáram, belülről duzzasztva a test burkát. ( teljes elemzés itt olvasható )"
A kép központi figurája az ítéletet osztó Krisztus és a mellette látható Szűz Mária. Krisztus robusztus alakja mégis kisebb mint a mellette található Keresztelő Szent Jánosé vagy Szent Péteré.
Ha már szó esett a méretekről, akkor tényleg csak a "legeket" kedvelők számára néhány adat a freskóról. A kép mérete 13,7*12,2 méter, összehasonlításképpen, nagyobb mint egy teniszpálya egyik térfele. Az alkotáson valamivel több mint négyszáz alakot számolhatunk össze, melyek közül a legnagyobb 250 cm-es, de a legkisebb is 155 cm-es.
A freskó e két egymás mellé illesztett részletén az angyalok láthatóak a végítélet pillanatában.
Ebben a "díszletben" kerül megválasztásra a mindenkori pápa. Ha a bíborosok tekintete, Michelangelo freskóira téved, valóban elképzelhető, hogy a "Végítélet" és a "Teremtés" jelenetei, hozzásegítik Őket ahhoz, hogy "meghallják" Isten szavát és a legmegfelelőbb bíboros társukra róják a földi helytartó szolgálatának terhét.
A Sixtus-kápolnába a Vatikáni Múzeumon keresztül jutunk el. Senki ne hagyja ki.
Amennyiben fel szeretné hívni valamelyik ismerőse figyelmét az alkotásra, küldje el a képet ide vagy a fenti képre kattintva képeslap formájában.
A posztjaink rendezetten megtalálhatóak a honlapunkon http://izek-muveszete.lapunk.hu/ .
Ajánlott bejegyzések:
Napi receptajánlónk: Édességek
Napi receptajánlónk: Húsok
Napi receptajánlónk: Halételek
Napi receptajánlónk: I primi piatti-Első fogások
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.